Eylül 20, 2024

Son Dakika Haberleri – Güncel Haberler

Gündemdeki haberler, güncel haberler, magazin, spor ve ekonomideki gelişmeler, yerel ve dünya haberleri Ulkugundem.com'da.

Efsane Oyunlar #7: Half Life Serisinin Tarihe Geçmesini Sağlayan Film Gibi Yapım Süreci

7 min read
Efsane Oyunlar #7: Half Life Serisinin Tarihe Geçmesini Sağlayan Film Gibi Yapım Süreci

Efsane Oyunlar #7: Half Life Serisinin Tarihe Geçmesini Sağlayan Film Gibi Yapım Süreci

1998 senesinde ortaya çıkan ve PC civarında oynanabilecek en efsane oyunlar arasında geçen Half-Life reyin dünyasını kökünü değiştirmesini öğreniliyor. FPS reyin dünyasında radikal farklılıklara neden olmasının yanında bir hayli oyuna da esin vermiştir. Bildiğiniz üzere eş yarıyıllarda bu reyin Delta-Force, SWAT ve Quake gibi oyunları tek sözcükle yedi tamamladı.

Gordon Freeman adlı bir kişiliği yaşamımıza kazıyıp, ardından değişim geçiren bir dünyaya adım attıran ve gerçeğinde hakikat bir fobi oyunu olan Half-Life sebebiyle bilgisayar başında ne kadar zaman geçiriyoruzdur sizce? Bu arada Gabe Newell, Half-Life’ı yaparken sizce dünyanın en zengin adamları içinde yer alacağını öğreniyor muydu? Hadi o zaman Efsane Oyunlar kısım 7 başlasın. İşte Half-Life…

Karışık bir imal sürecine merhaba

Gabe Newell

Öykü ve mevzulara girmeden evvel çok deli birkaç bilgi verelim. Gabe Newell Windows 95 ve 98’de gerçekten ciddi katkılar sağlayan bir yazılım mühendisidir. Microsoft’un 271. Çalışanı olan Newell gerçekten zeki ve marifetli bir geliştiricidir. 1995 senesinde Michael Abrash Microsoft’tan dağılarak id Software’da çalışmaya başlamış yeniden John Carmack’la birlikte reyin geliştirmişlerdir. Quake’i yapan takım 1996’da Gabe’e; “Babuş bir gel de şu Quake motoruyla neler yapıyorsun göster” demişlerdir.

Bu gazlamanın ardından, Mike Harrington’la birlikte Microsoft’tan istifa eden Gabe Newell gidip Valve Corporation’ı kurdular. Quake reyin motorunun lisanslarını alan iki Half-Life’ı geliştirmeye başladı. Quake motoru üzerinde geliştirdikleri Half-Life FPS tarihinin ilk öykü tabanlı oyunu olma özelliği taşıyor. Gerçeğinde Half-Life’ın en net özelliği de budur. Çatara patara adam vurduğunuz oyunlardan bir emel kısmetine ateş ettiğiniz oyunlara geçiş yapıyorsunuz.

Sıkıntı içinde sıkıntı, sanki kasvetception

Half-Life’ın genel itibariyle sıkıntılı yapısıyla insanı gerçekten karanlık bir etrafa girdiğini sezdiriyor. Az mühimmat, az insan çok mahlukat… “Allahım bana sabır ver” demeden edemiyorsunuz. Gordon Freeman adlı kişiliğimiz bu noktada ortaya çıkıyor. Albert Einstein hayranı Freeman Black Mesa’da Xen ebadı kristalleriyle deney yapacakken “abowwwww… sen deney ters git, üzerine Xen ebadı kapısını aç birde üzerine oradaki mahlukatlar dünyaya gel…”

Xen ebadından gelen mahlukatlarla mı kapışacaksın? Hadiseyi örtbas etmeye çalışan Black Mesa çalışanlarıyla mı kapışacaksın? Oyunun en karışık kısmı her yer ceset. Başka Bir Deyişle şöyle bir şey anlatmak gerekli belki de sizlere. Şimdi burada özet vakalar örgüsünü sunuyoruz ama Half-Life’ı satın alıp oynamadan gerçeğinde tabiatını kavrayabilmeniz muhtemel değil. Genellikle öykü tabanlı oyunlarda da ne yazsak spoiler olacak coşkunuz kaçmasın istiyorum bu sebeple. Ama şunu söyleyeyim Half-Life oynarken yaşadığınız psikoloji insanın iliklerine kadar işliyor. Oyunun muhakkak bir noktasında Black Mesa casuslarına “Xen’den gelenler sizi bir hırpalasa keşke hak ediyorsunuz” demeden edemiyorsunuz.

Müzikler ve atmosfer çok başka

Half-Life’ın müzikleri ve atmosferi gerçekten zaferli. Oyunun yayınlandığı yarıyılda üzerine gerçekten çalışılmış sound trackler kullanılmış. O naçarlık ve kıyamet günü hissiyatını net olarak sezebiliyorsunuz. Bu oyunu öykü modunda oynamadıysanız bugüne kadar çok şey kaçırmışsınız. Oyunda yerine göre aksiyon müzikleri eşliğinde mahlukat öldürmek çok eksantrik bir hissiyat sunuyor.

Reyin içi de oldukça düşünülerek yapılmış. Oyuna baktığınızda yarıyıl için grafikleri ve haritalarının ne kadar ayrıntılı olduğunu kavrayabilirsiniz. Half-Life’ı bugün olduğu noktadan alsanız ve üzerine azıcık geliştirme yapsanız öyküsü ve o yarıyılda düşünülen tüm grafiksel ayrıntılardan dolayı olağanüstü bir remastered çıkarabilirsiniz.

Half-Life oynanış tecrübeyi günümüzü oluşturmaya başlıyor

Half Life Değişim

Team Fortress ve Counter-Strike’ın esas reyin mekaniği Half-Life’da oluşmaya başlıyor. Valve isteyerek ya da istemeyerek günümüz FPS oyunlar dünyasının esaslarını atmış oluyor. Valve’ın geliştirdiği Source reyin motoru sayesinde bir hayli mod geliştiriliyor. Burada bedelli bir ayrıntı var o da şu; “Valve oyunu geliştirdiğinde bu denli bir tesir yaratacağını hiç hayal etmemiş”.

Başka Bir Deyişle tamam bir reyin yapıyor ve buna modlar geliştirilmesine izin veriyorsunuz ancak dünyanın en popüler FPS oyununun sahibi olacağınız hatta tüm dünya FPS tarihine güzergah vereceğiniz görüşü o an yok. Counter-Strike’ın bir anda popülerleşmeye başlaması tüm dünyada gözleri Valve’a çeviriyor ve şirket güzergah veren olmaya başlıyor.

Valve, Counter-Strike’ı satın alıyor

2000 senesinde Valve’ın Counter-Strike’ı satın almasıyla birlikte reyin modu olan CS bir anda “ana reyin” oluyor. Gerçeğine bakarsanız reyin oldukça kolay bir mekanikte çalışıyor; Counter-Terorrists ve Terrorists’ler arasında geçen bir çaba. Oyunda gerektiği kadar bir silah stoku bulunuyor. O yarıyılda birkaç harita var ve reyin başlıyor. Half-Life mekanikleri ve oyunun multiplayer modunun gerçekten çok işlevsel olmasından dolayı bir anda reyin popüler oldu

Reyin turnuva yapmaya çok müsaitti, bu süreç içerisinde Half-Life yalnızca CS’e ulaşmak için bir vasıta olmaya başladı. Valve’ın iki alternatifi vardı: “Ya öykü tabanlı Half-Life üzerinden gideceklerdi ya da asılcı senaryo ve oynanış tecrübesiyle herkes tarafından hoşlanılacak Counter-Strike üzerinden devam edeceklerdi”. Şirket bir vakit için para kazanacağı mecrayı seçti ve Counter-Strike’la yoluna devam etti.

Half-Life “Efsaneler Yaratan Reyin” oldu

Half-Life 2

Crossfire Redux haritası Half-Life’ın kuşkusuz en çok hoşlanılan mekanları arasında yer almakta. Oyunu dostlarınızla bir araya gelip oynuyorsanız birkaç saatinizi burada geçirebilirsiniz ama hazinim ki yalnızca o kadar. Evet muazzam bir reyin olan Half-Life’ı gerçekten efsane yapan şey başka oyunları efsane yapmasıydı. Counter-Strike ve Team Fortress bu oyunlardan yalnızca ikisi. Valve’ın Half-Life’ı günümüz FPS oyunlarının esasını, mekaniklerini, sistemini, seslerini hatta kazanç usullerini ve esporu oluşturdu. Kelebek tesirine şöyle göz atalım mı?

Half-Life Counter-Strike Amblem Point Blank Crossfire Rainbow Six Siege Overwatch Zula Valorant

Half-Life’ın doğuşu Counter-Strike’ı ardından CS’nin yaradılışı bir hayli FPS oyunu etkiledi. Başka Bir Deyişle günümüzde Valorant’a kadar gerçeğinde ne kadar çok tetiklenen faktör var. Half-Life FPS oyunlar dünyasının “kelebek tesirini” başlatan o ufak kelebek. Oyunun müthişliğini münakaşaya bile açmak absürt olur ama bir reyin neleri doğurabilir, dünyayı nasıl şekillendirebilir ve nasıl “multi trilyon dolarlık” bir sanayiyi yaratabilir umarım anlatabilmişimdir.

Gabe Newell’ın usunda o yarıyılda Half-Life’ı yarattıktan sonra reyin sanayisinin böyle büyüyebileceği var mıydı? O sualin yanıtına sizlere vazgeçiyorum dilerseniz yorumlarda yanıtlayabilirsiniz. Bu arada önümüzdeki hafta tahlilimizi istediğiniz oyunu lütfen yorumlarda belirtin, tüm yorumlarınızı tek tek okuyoruz.

Dipnot: Bu arada belki inanmakta zorlanacaksınız ama Bill Gates; Gabe Newell, Michael Abrash, John Carmack ve Mike Harrington gibi adları istifa etmeleri ve kendi reyin işletmelerini açmaları güzergahında bildiğiniz teşvik ediyor. Oğlum gelecekte para bu işte, siz yapacaksınız ki biz lisans satalım diyor adam. Bunu da final bölümüne ilave edeyim dedim. Ulen Bill Gates öğreniyorsun işini haa

Kaynak: www.webtekno.com
URL: https://www.webtekno.com/efsane-oyunlar-7-half-life-h109084.html

Bir yanıt yazın