Kasım 23, 2024

Son Dakika Haberleri – Güncel Haberler

Gündemdeki haberler, güncel haberler, magazin, spor ve ekonomideki gelişmeler, yerel ve dünya haberleri Ulkugundem.com'da.

Online Oyunların Atası ‘World of Warcraft’ Nasıl Bu Kadar Efsane Oldu?

10 min read
Online Oyunların Atası 'World of Warcraft' Nasıl Bu Kadar Efsane Oldu?

Online Oyunların Atası 'World of Warcraft' Nasıl Bu Kadar Efsane Oldu?

Dünyanın aylık fiyatla ulaşabildiğimiz neredeyse tek oyunu World of Warcraft, Efsane Oyunlar yazı dizimizin yeni davetliyi. Dünyanın kavgasız en kült MMORPG oyunu olan World of Warcraft nasıl oldu da bu denli efsanevi oldu dersiniz? Hele ki son senelerde Blizzard’a böyle yeni oyuncu kazandırmayı nasıl muvaffak oluyor?

Bir reyin düşünün ki seneler geçtikçe daha iyi bir hale geliyor. Warcraft’ın epopesi öyküsünü burada methede methede tamamlayamayabiliriz. Peki bu yazımızda neyi araştıracağız derseniz, reelinde şöyle her madde altında size World of Warcraft’ın nasıl bu kadar muazzam olduğunu anlatan “oyunun resmi videoları ve müzikleri eşlik edecek”. Hadi yeni Efsane Oyunlar kısmımız başlasın.

Vanilla yarıyılı, World of Warcraft öyküsü başlıyor:

Reeline bakarsanız Vanilla döneminin öyle ahım şahım bir öyküsü yok. Blizzard bu noktada tek sözcükle bir ısındırma turuna başlıyor. Tabi o kadar uzun zaman Warcraft 3 oynayınca 3D modellemelere filan dibimiz düşüyordu. Olağan koşullarda RPG oyunlarda görebileceğimiz şahsiyet modellemeleri bir anda bir MMORPG oyunun içinde karşımıza çıkınca “lan noluyor?” olduk. Bu noktada işin en muhteşem kısmı şuydu; senelerdir içinde bulunduğumuz Warcraft kâinatını hep tepeden ve makûs grafiklerle görmeye alışınca bir anda karşımızda muazzam modellemeler ve hakikatçi grafiklerle karşılaşınca o yarıyıl için öyle geliyordu bize dalga geçmeyin insanın dibi düşüyordu.

Bu noktada şunu belirtmek gerekiyor. Warcraft gibi bir safhanın Online dünyaya taşınması bir hayli eş reyin için esin vericiydi. Düşünün bir reyin yaratıyorsunuz, kitaplarınız var, muazzam bir öykü arka tasarısına sahipsiniz ve reyin aylık fiyatla oynanabiliyor. 2005-2006’da doların kuru ne kadardı sohbetine hiç girmeyelim de… Kredi kartlarının yeni ortaya çıkmaya başladığı bir zamandan bahsediyoruz. Reyin vasati olarak beklenen tesiri o yarıyılda yarattı denebilir.

World of Warcraft, online oyunlarda market kavrayışını tüm dünyaya aşıladı:

Evet efendim, reyin ortaya çıktı. Özellikle MMORPG piyasası o yarıyılda Wow’a tek sözcükle gülüyordu ki ben dahi en başında alışamamıştım. Oyuncular arasında; reyin marketi kullanma ve kredi kartıyla alışveriş yapma alışkanlığı, güveni vb. bir hayli açılımı o yarıyıl World of Warcraft sayesinde yaşandı. Blizzard bu mevzuda bir hayli reyin işletmesinin cesaretini çoğaldırmış olmalı ki akabinde çıkan oyunlarda geniş market yapıları görüyoruz.

Bu mevzuda tek zafersiz olan Aion oldu muhtemelen. World of Warcraft’ın karşısına Aion Online rakip olmak isterken bir müddet sonra kendisini free2play olarak buldu. Bu da üzücü natürel… Wow’un en büyük avantajı zati kendi kitlesini oyuna entegre etme kısmıydı. Warcraft 3 oynayan o kadar çok insan vardı ki Thrall şahsiyetini bir sefer görmek için dahi aylık parasını öderdiniz oyunun. O yarıyıl YouTube’da filan öyle fıldır fıldır istediğiniz oyunun videosunu göremiyordunuz. Twitch.TV filan da yok ne yapalım arkadaşlar?

Blizzard, gerektiği zamanda ek koli ve öykü üretmeyi bilen bir şirket oldu:

World of Warcraft’ın Legion ek kolisine kadar, en iyi yapılmış ek koli Burning Crusade’di. Blizzard’ın yaratıcı takımı Burning Crusade’i öylesine hoş tasarlamıştı ki… Zati Legion’ın da bu kadar yakalamasının en büyük sebebi oyuncuların Burning Crusade aşkıydı denebilir. Illidan Stormrage kişiliğinin Warcraft oyuncuları üzerinde mucizevi bir tesiri var. Yazının ilerleyen kısmında değineceğim.

Şimdi samimice bir şey yazayım. Ben ve az evvel yukarıyada okumuş olduğunuz dostlarım bu oyunun öykü olarak daha fazla uzayamayacağını düşünüyorduk. Baktığınız da kitaplar muhakkak, lore muhakkak… World of Warcraft’a finalde Titan’lar inecek ve reyin fiyatsız olacak diye düşünüyorduk ki dünya da bunu düşünen yalnızca biz dokunulduk emin olun. Bugün baktığınızda reyin bütün anlamıyla 9 ek koliye dönüştü. Blizzard takımı iyi ya da makûs devamlı yazıyor. Mists of Pandaria ve Warlords of Draenor her ne kadar makûs öykülere sahip olsa da yaratıcı takım hiç bırakmıyor.

World of Warcraft Sinematikleri sanki birer film gibi:

Bu oyunun çok popüler olmasının en büyük sebebi sinematikleri olabilir. Öyle ki seneler süresince bir World of Warcraft filmi beklemiştik çıktı da. Oyunun sinematiklerini toplasanız bir film kıvamına geliyor resmen. Blizzard gerçekten bu mevzuda oldukça zaferli bir noktayı yarattı. Yeni çıkacak ek kutuların sinematikleri oyuncuyu kendine o kadar bağlıyor ki mucizevi bir coşku yaratıyor.

Bununla birlikte oyunda yaptığınız her ana misyon sonrasında yeniden bir sinematik izliyorsunuz ve resmen reelinde Warcraft romanının içinde hareket ediyorsunuz. Bu sebeple de World of Warcraft’ın oyuncuyu içine alın yapısı sebebiyle oldukça efsane bir reyin olduğunu söylemek yanlış olmaz. Yalnızca animasyon yapsa Blizzard reyin hiç olmasa yeniden bu kadar popüler olurdu.

Reyin atmosferi ve oynanış mekanikleri:

Bir kez SWTOR dışında hiçbir oyunda olmayan çok ehemmiyetli bir unsur Wow’da var. Hiçbir eşya ya da kaplama nedensiz yere oyuna yerleştirilmiyor. Oyunun atmosferi de sizi içine alıyor. Misal vermek gerekirse raidlerde yer alan ağaçların dahi orada durmasının bir sebebi var. Oyunda da alanların kendi müzikleri, o haritaya özel tasarımlar ve canlıların bulunması oyunu oldukça neşeli hale getiriyor. Bu arada şunu söylemek istiyorum Wow fan boyu değilim ama, Wow dışında rastgele bir MMORPG oyunun oturup müzik playlistini bugüne kadar hiç dinlemedim.

World of Warcraft bugün bildiğimiz mantık da ortaya çıkan RPG mekaniklerinin temelini atıyor diyebiliriz. Özellikle MMORPG oyunlarda “zıplama” anlamı Wow’un yapıtı. Oyunlarda gelişmiş “emote” kullanmakta bildiğiniz gibi Wow’un liderliğinde ortaya çıkan bir kavram haline geldi.

Blizzard ek kolilerindeki balanssızlık şikayet mevzusu:

Şimdi oyunun hep hoş doğrultularını yazdık bir de makûs tarafları var. Öncelikle Mists of Pandaria, Warlords of Draenor ve Battle for Azeroth oldukça makûs ek kolilerdi. Wow oyuncusu hangi öyküyü verirsen ver yer anlamı ne yazık ki işlemiyor. Birde sadık oyuncu kitlesi genellikle aboneliklerini yenilemeyerek Blizzard’a lüzumlu iletileri veriyor.

Pandaria çok zorunlu bir ek koli değildi. Pandaları oyuna daha değişik dahil edebilirsiniz ama yalnızca bunun üzerine bir ek koli yapmak neresinden bakarsanız bakın sıkıcı. Asya mimarisiyle bir sezon geçirmek istesek Silkroad vb. oyunlar oynardık zati. WoD ek kolisine gelecek olursanız “geçmiş-gelecek” konsepti doğru bir Warcraft anlamı değil ne yazık ki. Blizzard’ın en büyük faili sanırız bu olabilir. Film çıkardınız ve daha önceki şahsiyetleri oyuna yansıtmanın bir yolunu arıyorsunuz diye oyuncuları geçmişe yollamak? Battle for Azeroth mevzusunda konuşmak istemiyorum keza olmamış. Ama Legion ve Shadowlands çok başka bir ek koli. Başka Bir Deyişle bunu söylemekten netlikle gocunmuyorum.

Bu kadar yadzık WoW nasıl bu kadar efsane oldu derleyelim mi?

Oyuncuyu içine sürükleyen öyküsü Oynanış mekanikleri Atmosferi MMORPG dünyasında lider olması Genişleyen dünya yapısı Sinematikleri

World of Warcraft’ı efsaneleştiren öğeler içinde yer alıyor. Düşünün ki bir oyunda “bineğe binebilmek ve uçabilmek” gibi kavramları dahi Wow yaşamımıza yerleştirdi. Evet belli bir miktarda Ultima Online’da bunu muvaffak olabiliyorduk ama dolaysız olarak kurtlara binmek gibi bir kavram yaşamımızda hiç yoktu. Uçmaksa başka bir deyişle… Reyin içindeki achievement sistemi dahi oldukça neşeli seçilmiş.

Her açıdan bugün ki MMORPG oyunlara biçim veren ve reyin dünyasına kazandıran World of Warcraft bu surattan ehemmiyetli. Dünyada hem ek koliye hem de aylık olarak ödeme yaptığınız kaç reyin var düşünsenize? Blizzard’ın pazarlama aklı bu noktada çok hoş çalışıyor. World of Warcraft düşüşe geçince Hearthstone’u yarat ve yeni nesili World of Warcraft’a yönlendir. Kısacası bu oyunu hala oynuyor olmamın da temel sebeplerini sizlerle paylaştım. Bayağı bir analiz yazısı gibi Wow’u ek kolilerle araştırmak yerine bir tam halinde araştırmak daha manalı geldi.,

Özel kısım: Illidan Stormrage

İzninizle size kısacık iki ufak paragraftan oluşan bir Illidan Stormrage hoşlaması yapmak istiyorum. Warcraft tarihi süresince bu kadar itilen, kakılan, dışlanan, köpek çekilen kaç şahsiyet vardır? Tyrande Whisperwind’i beğenmiş ama bir Tyrande sevdası suratından Malfurion tarafından dışlanmış bu adam be. Ezel Stormrage diye dizisini yaparsın bunun. Adam Arcane sihir kullanalım, bak çarşı karışırsa fena olur diyor gidip cezalandırıyorsun, paat seneler sonra tam elfler arcane sihir kullanıyor. Ayıptır ayıp… Zamanında Sunwell’i bu adama vazgeçseler oysa bugün böyle mi olurdu?

Bir de şunu ilave etmek istiyorum; adamı 10.000 sene tutuklayıp sonra gidip “Illidan yaa çok fena şeyler oldu, Gul’dan ortalığın anasını ağlatıyor gözünü hoşlanayım gel bir tur bizi kurtar” demekte neresinden bakarsanız bakın ayıptır başka bir deyişle. Adam Azeroth’un öz hakikat kahramanı. Bu adama Gul’dan kafatasından kolye veriyorsanız onu altınla kaplayıp verin ki herkes “Thug Life Illidan” görsün. Tyrande yenge sana ayrıca ayıp başka bir deyişle

BONUS: Kısa bir World of Warcraft hatırası 

Size azıcık kendi hatıralarımdan bahsedeceğim. 2005 seneyi gibiydi, o yarıyılda Türkiye’nin en büyük kitap mağazalarında World of Warcraft’ın kutuyu satışa çıkmıştı. Bende o yarıyıllar Webtekno takımından Koray Kutun’un abisi Mehmet Kutun’la Warcraft 3 oynuyorum. Şimdilerde Lelouch olarak tanıdığınız Şükrü Şentürk, Mehmet Kutun ve ben lise de sınıf dostuyuz. Birkaç dostumuz daha var. Bizim Warcraft takımı gitti World of Warcraft’ı satın aldı. Benim de kafamda, “ya alınır mı? Zati Ultima Online varken Wow’u kim oynasın” filan diye düşünceleri var.

Şükrü ve Mehmet’in sınıftaki Wow muhabbeti muhakkak bir noktadan sonra beni öyle bir hale getirdi ki… Birde sınıfta devamlı “UO var oğlum! Wow ne? Aylık para verilir mi oyuna?” filan diye söyleniyorum. O yarıyılda Warcraft Ejderhanın Günü adlı kitabı okuyorum. Delikanlılığa da söz söyletmemek için gittim saklı saklı bir CD’de ben aldım. Muhtemelen yaşamımda online oyunlara bakışımın değiştiği gün diyebilirim. Warcraft öykülerinin ardından Azeroth’da kanlı canlı bir şahsiyet olma gelişimim işte böyle başladı.

Sizler de umarım bu yazıyı sevmişsinizdir. Önümüzdeki hafta analizimizi istediğiniz oyunu yorumlarda yazmayı unutmayın.

Kaynak: www.webtekno.com
URL: https://www.webtekno.com/world-of-warcraft-nasil-efsane-oldu-h109628.html

Bir yanıt yazın