Resident Evil Village İnceleme
16 min readJaponya merkezli video reyin geliştirici şirketi Capcom’un şüphesiz en popüler reyin serilerinden olan Resident Evil, yaklaşık 25 senelik bir geçmişe sahip. Oldukça köklü geçmişe sahip olması ve yeni oyunlarının çıkmaya devam etmesi seriyi hala ayakta yakalamayı muvaffak oluyor. Korku-gerilim ve yaşamda kalma cinsinin en galibiyetli örneklerinden birisi olarak öğreniliyor.
Ayrıca Resident Evil serisnin hikayesi o kadar geniş ki serinin filmleri bile yapıldı ve bir marka haline geldi. Bugünlerde ise ana oyunların yanında şehirk oyunların Remake versiyonları da geliştiriliyor. Seri, her ayrıntıları ile günümüz koşullarına uyarlanıyor. Son üyesi Resident Evil Village ise yine imallerin yanına eklenen, çağdaş bir korku oyunu olarak yaşamımıza girdi.
Resident Evil serisinin dünden bugüne gelişimi, Village için beklentilerimizi nasıl etkiledi?
Şehirk oyunlarında sabit bir kamera açısını görmüş, Resident Evil 4 ile omuz arkası bir TPS bakış açısına geçiş yapmıştık. Omuz arkası TPS bakış açısı, günümüz TPS oyunlarının temelini attı. Ardından Resident Evil 7 için alınan karar ile FPS bakış açısına geçildi.
Açıkçası kişisel görüşümü belirtmem gerekirse FPS’ye geçiş kararını ben mantıklı buluyorum. Özlenen korku-gerilim hissiyatını Resident Evil 7 ile çok galibiyetli bir şekilde yansıttıklarını düşünüyorum. O surattan bu oyunda da aynı bakış açısının kullanılması beni oyuna +1 beklenti ile başlattı. Yeni nesil grafikleri FPS bakış açısı ile birinci gözden görmek çok coşku verici olmalıydı.
Resident Evil Village’e gelelim…
Piyasaya Sürülme Tarihi: 7 Mayıs 2021 Seri: Resident Evil Geliştirici: Capcom Yayıncı: Capcom, Capcom USA Platformlar: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series, Microsoft Windows, Stadia Analiz yapılan platform: Xbox Series S
Artılar:
Gizemli ve galibiyetli bir hikaye sunumu Galibiyetli bir ana karakter Akıcı bir oynanış sistemi Mükemmel grafikler ve atmosfer Tüccar sisteminin geri gelmesi Oldukça estetik sinematik sahneler
Eksiler:
Boss savaşlarının mekaniksel olarak yetersiz olması Kötü karakterlerin yeterince ayrıntılı işlenememesi Bulmacaların yeterince alaka çekici ve ayrıntılı olmaması
Başlamadan evvel andırdırmak isterim ki burada emelim spoilersız bir analiz sunmaktır ancak analizde cüzi miktarda ufak spoilerlar mevcut olabilir. Keyifli okumalar dilerim.
Ethan Winters’ın bitmeyen kabusu: Bir babanın çaresiz hikayesi
Resident Evil serisinin 25 senelik süreçte pek çok akılda kakdikeni ana karakterleri olmuştur. Her seride bizleri bir ana veya yan karaktere bağlamayı başaran Capcom, Resident Evil 7’de Ethan Winters’ın hikayesini başlatmıştı. Tertemiz bir hikayeyi anlatan Ethan Winters, yedinci oyunda Louisiana bölgesindeki Baker ailesinin korku dolu evinde karısı Mia’yı arıyor ve onu bu kabustan kurtarmaya çalışıyordu. Bu yolda yaşamadığı korkunç vaka kalmayan Ethan’ın kabusu maalesef bu oyunda da bitmiyor ve her şey yeniden Ethan’ı buluyor.
Resident Evil Village’de de Ethan Winters’ın çaresiz ve korku dolu hikayesine tanık oluyoruz. Şehirk oyunda bir koca figürü olarak karşımıza çıkan Ethan, bu oyunda bir baba olarak karşımıza çıkıyor. Çaresiz dememe bakmayın Ethan’ın bu gidişatlardan ne kadar iyi kurtulduğunu biliyoruz. Bu oyunda da pek çok sıkıntılı vaziyette Ethan ile zorlu gayretlere girişiyoruz.
Hikaye, Resident Evil 7’den 3 sene sonra başlıyor. Mia ve kızı Rose ile her şeyi bir nebze de olsa geride bırakmış Ethan’ın başı yeniden tasaya giriyor ve kızı elinden alınıyor. Bir nebze dememin sebebi, Ethan 3 sene evvelki şoku hala atlatamamış vaziyette karşımıza çıkıyor. Spoiler vermek istemediğim için azıcık sonraki kısmı üstünkörü geçeceğim ama hikayenin temeli bu şekilde. Gerisi çok spoiler olacaktır.
Chris Redfield’ın tasayı ne?
Serinin popüler karakteri Chris Redfield, Ethan’ı ve Mia’yı Resident Evil 7’nin sonunda kurtarmıştı. Bu oyunda ise fragmanlarda da gördüğümüz üzere Chris, Ethan’ı korkunç bir serüvenin içine sürüklüyor. Chris’deri beklenmeyecek bir hareket görüyoruz. Chris Redfield’ın bu gizemli ve korkunç hareketi oyunun hikayesinde oyuncuya tokat atan şehirk kısım oluyor.
Chris, Ethan’ın kendisini çaresiz bir baba olarak bambaşka bir kabusun yaşandığı korkunç bir köyün ortasında bulmasını sağlıyor. Üretimciler Chris’e hala sihirk önemsiyor olmalı ki kapak resminde dahi Chris’i görüyoruz. Peki Chris’in tasayı ne? İşte bu sorunun yanıtını oyunun hikayesinde ilerledikçe keşfediyoruz.
Reyin dünyasının yeni creepy karakterleriyle tanışıyoruz: Lady Dimitrescu ve kızları
Karakterlerden bahsetmişken fragmanlarda ve tüm reyin basınında gözümüze sokulan Lady Dimtirescu ve kızlarına da ufaktan değinelim. Öncelikle spoiler vermeden şunu söyleyebilirim ki Lady Dimitrescu, benim beklentimin çok daha aşağısında kalan bir kötü karakter oldu. Fragmanlarda o kadar gördük ki oyunun Dimitrescu ve Ethan çevresinde şekilleneceğini sanmıştım ancak vaziyet pek öyle değil. Evet uzun mu uzun boylu, uzun tırnakları ve korkunç kızlarıyla sizi korkutmayı muvaffak oluyor ancak yeterince sıkıntı yaratmıyor.
Bir oyunda benim için kötü karakterlerin içi dolu bir geçmişe sahip olması, hikayesinin iyi bir şekilde işlenmesi, karakterlerin ana karakterimize yeterince sıkıntı vermesi ve boss savaşlarında güçlü mü güçlü olması gerekir. Açıkçası ben hayal kırıklığına uğradım. Karakterler kısmında tekrar değineceğim ama çok daha iyi bir karakter işleyişi görmek isterdim. Bu kadar reklamın üstüne bu karakterin bu kadar cılız kalmasını beklemiyordum.
En sihirk takviyecimiz Tüccar Duke:
Resident Evil 4’nam efsane karakterleri kimler diye sorsam alacağım yanıtların arasında ‘’Merchant’’ başka bir deyişle tüccar karakteri mutlaka olacaktır. Resident Evil 4’te oldukça sevilen tüccar karakteri, enteresan replikleri ve oyuncuya sağladığı gelişim imkânı ile oyuncuların gönlünde taht kurmuştu.
Resident Evil Village’da tüccar geri dönüyor ama aynı karakter değil. Bu oyunda bize Duke isimli bir tüccar eşlik ediyor. Oradan oraya dolaşıp duruyor ve kritik anlarda en sihirk takviyecimiz oluyor. Duke, bize köyde neler döndüğünün de az buz bilgisini veriyor ve takviyeci oluyor. Duke’a bulduğunuz ganimetleri ‘’Lei’’ para ünitesiyle satabiliyorsunuz.
Reyin içinde düşman öldürdükçe Lei kazanabilirsiniz. Duke, size kurşun, yeni ekipman, yeni silah ve dayanak malzemeleri satıyor. Bunun yanında silahlarınızı da Duke’tan geliştirebiliyorsunuz. Oyunun orta kısmında ise yeni bir özellik açılıyor ve avladığınız hayvanlar veya acayip yaratıklardan edindiğiniz etleri Duke’a vererek pasif özellikler kazanabiliyorsunuz. Duke karakteri, oynanış kısmına bize oldukça takviyeci oluyor. Duke’u çok sevdiğimi söyleyebilirim.
Karakter spektrumu ve gelişimleri yeterince iyi mi?
Karakterlerden başladık, genel bir özet yapıp bu kısmı tamamlayalım. Karakter spektrumu konusunda reyin bir eksiklik hissettirmiyor. Hikaye süresince yeterince karakterle temasa geçiyorsunuz ancak büyümeler konusunda pozitif bir şey söylemek pek mümknam değil.
Karakterlerin hikayesi gizemli olsa da iyi işlenemiyor. Reyin size sinematik atmosfer sunmaya odaklanıyor ve kötü karakterleri anlatmak için pek mücadele sarf etmiyor. Tamamen alakasiz kalmıyorsunuz, bazı sinematikler ve bulduğunuz anekdotlarda karakterlerin hikayeleri anlatılıyor ancak daha iyi işlenebilirmiş diye düşünüyorum.
Resident Evil Village’de hikaye sunumu:
Kişisel olarak oyunlarda en çok dikkat ettiğim faktör hikaye sunumudur. Oyunun hikayesi ne kadar iyi olursa olsun galibiyetli bir sunum yapılmazsa hikayeye yazık edilmiş olur. En sevdiğim sunum ise gizemin giderek çoğaldığı, ters köşelerin yoğun olduğu, oyuncuyu oyunda ilerledikçe daha da çayırklandıran bir sunumdur. Ucu açık ve bütün bitirilmeyen hikayeleri de sonradan araştırmayı ve kuram üretmeyi sevdiğim için de bu stil hikayeler çok güzelime gidiyor. Resident Evil Village, bütün bu anlattığımız özellikleri taşıyor.
Hikaye, size reyin süresince bir çok kısımda deyimi caizse tokat atıyor. Ekran başında neler olduğunu kavramaya çalışan, kafası karışan ve yeni gizemler çözmeye çalışan çaresiz bir dedektife dönüşüyorsunuz. Karakterlerin gizeminin yavaş yavaş çözülmesi, bir yandan yeni gizemlerin ortaya çıkması derken reyin sizi hikayenin üzerinde mükemmel dolaştırıyor. Akışa kendinizi bırakıyorsunuz ve hikayenin keyfini çıkarıyorsunuz. Hikaye her geçen dakika daha da gizemli oluyor ve sonunda da ucunu bir nevi açık bırakıyor.
Özlenen köy atmosferi, ismi üstünde Village ile geri döndü:
Resident Evil Village, isminden de anlaşılacağı üzere bir köyde geçiyor. Köy atmosferini en çok Resident Evil 4’deri anımsıyoruz. Oyuncuların oldukça güzeline giden o köy atmosferi karlı versiyonuyla Resident Evil Village’da tekrar karşımıza çıkıyor. Köyde yer alan konutlar, kaleler, heykeller, tabelalar… Mükemmel ve gizem dolu bir köy civarı oluşturmuş.
Köyde bir çok insanın geçmişte kullandığı konutlara giriş yapabiliyoruz. Muhtelif anekdotlarla insanların yaşadıklarını bilebiliyoruz ve her konut itinayla tasarlanmış birbirinden özgün bir şekilde karşımıza çıkıyor. Uzun ve geniş tarlalar, sihirk korkuluklar, değirmenler derken mükemmel bir köy atmosferi bizleri karşılıyor. Oyunun geçtiği mekanlar itinayla tasarlanmış. Köy atmosferini tekrar tecrübelemek benim çok güzelime gitti diyebilirim. Azıcık da oynanıştan bahsedelim.
Village’in “crafting” sistemi:
Resident Evil Village, hoş bir stok ve crafting sistemi ile geliyor. Evvelki oyunlardan da bildiğimiz üzere eşyaları dik ve yan olarak koyabiliyorsunuz. Stok düzenlemesi her Resident Evil oyununda olduğu gibi bu oyunda da oldukça ehemmiyetli. Oyuncuya kvakalık sağlayan bir değişik özellik ise Crafting sistemi.
Oyunda gezerken pek çok yerde malzeme buluyorsunuz. Farklı mekanik parçalar veya bitki parçası bulabiliyorsunuz. Bunlar belirli bir sayıya erişince crafting sistemi size üretebileceğiniz şehirk dayanak şişesi, kurşun, bomba gibi eşyaları gösteriyor ve üstüne tıklayarak süratlice craft edebiliyorsunuz. Bu sistem, oyuncuyu elle kombine etmekderi kurtarıyor ve sizin tek yapmanız gereken malzeme toplayıp malzemeleriniz yeterli sayıya eriştiğinde crafting sekmesinden istediğiniz mahsulü üretmek.
Silahlar ve çatışma mekaniği:
Oyunda silahlar oldukça hoş ama kimileri pek işlevli olmayabiliyor. Misalin bence çok fazla silah var. Evet silah spektrumu olması iyi bir şey gibi ama tek bir silah ile de devam edilebiliyor. Pek fazla silah değiştirme gereksinimi duymuyorsunuz, ancak bu kişiden kişiye değişebilir. Muhteliflik olarak silah, pompalı, keskin nişancı tüfeği, bomba atar gibi pek çok silah oyunda mevcut. Çatışma mekaniğine gelecek olursak düşmanlar bazen karşınıza tek tek çıkarken bazen Resident Evil 4’te olduğu gibi grup grup geliyor.
Yeri geldiğinde gerilim hissi sağlanırken; yeri geldiğinde de yoğun aksiyon yaşayabiliyorsunuz. Düşmanları öldürmek için kafalarına nişan almak gerekiyor ve öldürmek çok da kvaka değil. Düşmanlar bazen çok atik olabiliyor ve işinizi güçleştirebiliyor ancak bir kere mekaniği bildiğiniz mi sonuna kadar gidebilirsiniz. Buradan oynanışta cılız bulduğum boss savaşlarına bağlanmak istiyorum.
Havalı ama yetersiz boss savaşları:
Resident Evil serisinde boss savaşlarının oldukça ehemmiyetli olduğunu öğreniyoruz. Capcom, bana göre boss savaşlarını gerçekderi çok iyi yapıyor. Özellikle sinematik açıdan çok estetik işler ortaya koyduğun söyleyebilirim. Resident Evil Village’ın grafiklerinin oldukça iyi olması sebebiyle bu sinemati estetiklik bu oyunda da karşımıza çıkıyor. Burada gerçekderi havalı ve sinematik açıdan etkileyici boss savaşları tasarlandığını söyleyebilirim. Mübalağa Etilmiş uzuvlar, müzikler, replikler derken mükemmel bir boss savaşı atmosferi yakalamışlar.
Bunların yanında savaşların mekaniği bana yetersiz geldi. Zorlukla bağımsız bir şekilde bosslar çok fazla beklenmedik hareket yapmıyor ve vurulacak yerleri çok belirli. Tek yapmanız gereken zamanında bossun vuruş alanından kaçmak ve elinizdeki tüm cephaneyi kullanarak doğru yere saldırı yapmanız. Reyin sizi bu konuda hiç mi hiç zorlamıyor. Bosslar, suni zeka olarak yetersiz gibi ancak dediğim gibi sinematik olarak harika.
Kayda değer düşman spektrumu:
Düşman spektrumu, oyuncunun oyuna bağlı kalmasını sağlayan en ehemmiyetli faktörlerden birisi. Oyunda sürekli eş düşmanlarla karşılaşmanız sinir bozucu ve sıkıcı olabilir. Resident Evil Village, bu konuda oldukça hassas davranmış ve farklı düşman tiplerini karşımıza çıkarmış.
Oyunda kurtadam-zombi eşi düşmanlarımızın yanında uçan kuş eşi yaratıklar, insansı mekanik robotlar ve zırhlı halleri bulunuyor. Oyunda ilerledikçe yeni düşman tiplerini görüyorsunuz. Genel sayı itibariyle çok fazla çeşit olmasa da oyunun uzunluğuna uygun yedirilmiş farklı düşman tipleri ilerledikçe sizleri karşılıyor.
Oyunun dünyasına kıyasla bulmacalar azıcık basit kalmış vaziyette:
Bulmacalar, Resident Evil serisinin temel oynanış öğelerinden birisi. Kvaka veya güç olabilen bu bulmacalardan bu oyunda da yer alıyor ancak genel olarak bulmaca sayısı oldukça az ve basit bulmacalara yer verilmiş. Bu oyunda yapmanız gerekenler çok açık ve genelde tüm bulmacaları tek seferde ayrıntılıca düşünmeden çözebilirsiniz.
Oynanışın bazı kısımları neredeyse sadece ufak bulmacalardan oluşurken; bazı kısımları ise yoğun aksiyon ve gerilim dolu açık veya kapalı alan gezilerinden oluşuyor. Oynanış keşif, aksiyon ve bulmaca öğelerinin karışımından oluşuyor ancak bulmacalar daha güç ve alaka çekici olabilirdi diye düşünüyorum. Bu konuda sizlerin de düşüncelerini çayırk ediyoruz, yorumlar kısmına fikirlerinizi alırız :
Reyin kısmi bir açık dünyaya sahip:
Resident Evil Village, kısmi bir açık dünyaya sahip. Özellikle köyde dolaşabileceğiniz, keşfedebileceğiniz oldukça fazla yer bulunuyor. Görev yerine gitmeden köydeki neredeyse tüm konutları dolaşabilir, oralarda yer alan anekdotları bulabilir, çevredeki hazinelere göz atabilir, avcılık yapabilir ve hazine kazanmak için mini bosslar kesebilirsiniz. Bunların dışında bazı yerlerde özel bulmacalar çözebilir ve save noktalarında manuel save alabilirsiniz. Kısmi olsa da reyin size bir açık dünya sunuyor ve bu oldukça tatmin edici bir özellik.
Yükleme süreleri ve yeni nesil reyin performansı:
Oynanış kısmını sonlandırırken oldukça güzelime giden bir özelliği paylaşmak istiyorum. Oyunu yeni nesil konsol olan Xbox Series S konsolunda oynadım ve şunu söyleyebilirim ki oyuna teşebbüs fazla süratli gerçekleşti. Kayıtlarınız çok süratli yüklenebiliyor ve reyin içi rastgele bir yükleme sekansı ile karşılaşmadım.
üOyun tamamen sinematik olarak ilerliyor ve o sırada yükleme yapıyor olsa bile hiçbir bekleme gidişatı ile karşı karşıya kalmıyorsunuz. Performans noktasında ise söylenenlere göre PlayStation 5 konsolunda açık alanlarda bazen 30 FPS’ye kadar düştüğü görülmüş ama ben Xbox konsolumda buna rastlamadım. Reyin gerçekderi yeni nesil için mükemmel optimize edilmiş.
Grafikler ve atmosfer
Resident Evil Village, grafik ve atmosfer olarak bizlere yeni nesil bir tecrübe sunmayı muvaffak olmuş. Ray Tracing destekli oyunun grafikleri oldukça üst seviyede. Karakterler ve yaratıkların tüm fiziksel ayrıntıları, köydeki heykeller, konutlar, Dimitrescu kalesi gibi pek çok mekan çok özenli tasarlanmış ve doku kalitesi olarak çok üst seviyede.
Oyunun kısım tasarımları oldukça kaliteli yapılmış ve her kısımda sizi alakalı ana sokmayı muvaffak oluyor. Ufak jumpscareler ile sürekli gerilimi sağlayabiliyor. Her kısım oyuncuyu birbirinden farklı ve özgün bir atmosfer içine sokuyor. FPS bakış açısıyla da oynanmasının bir artısı olarak etrafı oldukça kaliteli ayrıntılarıyla keşfedebiliyorsunuz.
Gerilimi tavan yapan ses ve müzikler…
Capcom, ses ve müzik konusunda oldukça galibiyetli işlere imza atıyor. Oyunun ana tema ve kısımlarda kullandığı müzikler ve ses efektleri oldukça galibiyetli. Sizi anın içini yakalıyor ve asla rahatsız etmiyor. Gerektiği yerde gerekli ses çalışmaları galibiyetli bir şekilde yapılmış. Aksiyon veya gerilim sahnelerinde geçimli ses-müzik kullanımı ile reyin tecrübesine sihirk katkı sağlandığını düşünüyorum. Yukarıdaki videodan oyunun end credits müziğini dinleyebilirsiniz.
Resident Evil Village oynanış süresi: Kaç saatte bitiyor bu reyin?
Son olarak reyin uzunluğundan bahsetmek istiyorum. Resident Evil Village, çok uzun süren bir reyin değil ancak oyunu tamamladığınızda kısa olduğu için şikayet etmiyorsunuz. Reyin uzunluğunun balanslı olması oldukça ehemmiyetli. Gereksiz kısa veya gereksiz uzun bir reyin oyuncuyu oyundan soğutabilir. Howlongtobeat bilgilerine göre oyunun ana hikayesi vasati 8 saat 20 dakika sürüyor. Oyundaki her şeyi eksiksiz yapmaya çalışan ‘’Completionist’’ bir oyuncuysanız 15 saate kadar uzayabilir. Ekstra içeriklerle de vakit geçirmek isterseniz maksimum 20 saate çıkabilirsiniz diye düşünüyorum. Reyin uzunluğu bence oldukça optimum.
Sonuç: Ufak eksiklere karşın serinin en galibiyetli oyunlarından birisi…
Artı ve eksileri verdikderi sonra sonuç kısmımız ile incelememizi tamamlayabiliriz. Resident Evil Village, serinin geldiği noktada özellikle Resident Evil 7 ile başlayan yeni hikayeyi çok hoş bir şekilde devam ettirmiş ve yeni nesilde galibiyetli bir reyin tecrübeyi yaşatmayı sağlayan bir reyin olmuş. Ufak eksikliklerin dışında oldukça yeterli oynanışı, giderek artan gizemi ile sunduğu çayırklandırıcı hikayesi vs.derken serinin dikkat çekici oyunlarından birisi olmayı benim gözümde muvaffak oldu.
Sizler de reyin ve analiz hakkında fikirlerinizi yorumlar kısmında bizlerle paylaşabilirsiniz. Bir sonraki analizde görüşmek dileğiyle. Teşekkür ederim.
Son Puanımız: 90/100
Kaynak: www.webtekno.com
URL: https://www.webtekno.com/resident-evil-village-incelemesi-h109665.html